Dostajesz telefon służbowy i nierzadko zabierasz go ze sobą do domu i traktujesz jak swój prywatny, ale czy wiesz, kiedy musisz odbierać połączenie, a kiedy nie?

 

Zatrudniony na etacie pracownik wykonuje obowiązki wynikające z umowy jedynie w określonym w niej czasie, nie ma żadnej podstawy prawnej zmuszającej go do tego po zakończeniu pracy.

Jakie są zatem reguły korzystania z telefonu służbowego? Najważniejsza wiadomość to ta, że pracodawca nie może zobligować Cię do odbierania połączeń przychodzących na firmowy telefon poza godzinami pracy. Jeśli jednak wymaga tego sytuacja, za każde połączenie przysługuje Ci rekompensata, a dyżury pod telefonem traktowane są jak nadgodziny. W ich przypadku dodatkowe wynagrodzenie przysługuje Ci nawet wówczas, kiedy nie odbierzesz żadnego połączenia. Czas dyżuru nie może jednak naruszać Twojego prawa do wypoczynku (art. 151 kodeksu pracy).

A teraz uwaga, jeśli zajmujesz stanowisko kierownicze i zarządzasz zakładem pracy w imieniu pracodawcy, tracisz prawo do wynagrodzenia za nadgodziny. Wyjątkiem jest praca w niedziele i święta.

Jeśli jednak nie zajmujesz kierowniczego stanowiska, nie musisz odbierać telefonu służbowego poza godzinami pracy. Pamiętaj jednak o tym, żeby zawsze podczas rozmowy kwalifikacyjnej poprosić o dokładne przedstawienie obowiązków oraz poinformowanie o ewentualnych wyjazdach służbowych.

Dobrą metodą zawsze jest planowanie swoich obowiązków w taki sposób, by nie wychodziły poza uzgodnione godziny pracy, natomiast po wyjściu z zakładu zasługujesz na odpoczynek, dlatego warto rozważyć wejście w tryb offline.

Polecamy także inne artykuły z naszego działu Rynek pracy:

5 tematów tabu w pracy

Autor artykułu

Magdalena Miler

Wszystkie wpisy autora