23 February, 2019

Czy w miejscu pracy potrzebne jest zaufanie?

  1. Czy w miejscu pracy potrzebne jest zaufanie?

Jest ważne w rodzinie, przyjaźni, a także na gruncie zawodowym. Jak i po co budować zaufanie w miejscu pracy?

 

Wzajemne zaufanie w biurze pozwala na budowanie szacunku oraz pozytywnej atmosfery, które przekładają się na zaangażowanie w wykonywane projekty oraz efektywność pracownika. W końcu im lepiej czujemy się w miejscu pracy, tym łatwiej przychodzi nam wypełnianie obowiązków. Zaufanie – jak je zdobyć i jak je budować?

  1. Nie wywyższaj się. Czasem trudno z pobłażliwością spojrzeć na innych pracowników, szczególnie tych, których uznajemy za niekompetentnych. Jednak ciągłe podkreślanie, że czujemy się lepsi od nich, może spowodować, że przyjmą wobec nas pełną nieufności postawę. W pracy w grupie na miejscu jest także podkreślanie zasług całego zespołu, a nie tylko tych własnych.
  2. Staraj zwracać się do innych po imieniu. Ciężko jest zapamiętać imiona wszystkich współpracowników w firmie, ale zwracanie się do nich bezpośrednio pomaga zwiększyć zaufanie. Istotne jest też to, by zapamiętywać to, o czym mówią. Być może pojawią się poglądy, które Was łączą i przyjemnie będzie się Wam rozmawiać, co przekłada się na budowanie relacji.
  3. Konsekwencja w tym, co się mówi i robi. Jeśli obiecałeś swoją pomoc, wypada wywiązać się z tej obietnicy, natomiast, jeśli nie jesteś w stanie wesprzeć kolegi, poinformuj go o tym na bieżąco.
  4. Nie plotkuj. Jeśli Twoi koledzy z pracy zobaczą, że z chęcią obgadujesz innych, nie wzbudzisz zaufania w grupie. W końcu mogą uznać, że w ten sam sposób potraktujesz także i ich.
  5. Nie donoś. Wystrzegaj się skarżenia. Oczywiście są sytuacje, w których czyjeś przewinienie należy zgłosić, jednak jeśli skarżypyctwo ma miejsce regularnie, znajomi z pracy, nie będą chcieli przebywać w Twoim towarzystwie.
  6. Obserwuj zachowanie innych. Zwłaszcza w sytuacji, gdy jesteś nowy w firmie. Możesz nie znać zwyczajów firmowych i kultury organizacyjnej. By uniknąć gaf przyglądaj się zachowaniu innych i nie wstydź się prosić o radę. Przyznanie się do niewiedzy sprzyja budowaniu zaufania – w końcu pokazujesz, że szczerze mówisz o swoich problemach.

Polecamy także inne artykuły z naszego działu Rynek pracy:

Jak bezboleśnie wrócić do pracy po zimowym urlopie?

Autor artykułu

Magdalena Miler

Wszystkie wpisy autora